Pacific Coast Highway, California! - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Hildr Vogelesang - WaarBenJij.nu Pacific Coast Highway, California! - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Hildr Vogelesang - WaarBenJij.nu

Pacific Coast Highway, California!

Blijf op de hoogte en volg Hildr

10 November 2012 | Verenigde Staten, Big Sur

PCH

Na Los Angeles zijn Chris en ik met de auto de kust langs gereden, helemaal van Los Angeles naar San Francisco. Wat een geweldige tocht was dat. Het was prachtig weer, korte broek en shirt zonder mouwen, en altijd zon, geen wolk in de lucht. We zijn onderweg gestopt in Santa Barbara, waar we een dagje hebben doorgebracht, lekker door het stadje lopen en koffie drinken. We hebben overnacht langs de kust in de auto, in front of een four seasons hotel, waar ik de wc mocht gebruiken (jee!). Ook hebben we een nacht doorgebracht in een stadje met de naam Cambria, waar we geen enkele plek konden vinden waar we in de auto mochten slapen. Uiteindelijk hebben we om 10 uur 's avonds de auto ergens in een woonbuurt geparkeerd en zijn gaan slapen. Toen we 's ochtends wakker werden bleek dat we pal voor een school stonden, en er waren enorm veel ouders en kinderen die langs onze auto reden en liepen, haha. Niet ideaal. Gelukkig vonden we toen in het daglicht een strandje met een bathroom, waar ik met koud water en een teiltje mijn haar kon wassen… Ook niet ideaal, maar je bent blij met wat je krijgen kunt als je leeft in een auto ;-)

Verder noord kwamen we in Big Sur, een geweldig mooi natuurgebied langs de kust. Hier vonden we een campground waar we in overleg met de camphost in onze auto mochten slapen voor 5 dollar per nacht, op de parkeerplaats. Dat was een uitkomst, want overal langs de PCH (pacific coast highway) staan borden met 'no camping'. De campings kosten al snel 20-40 dollar per nacht, wat belachelijk is als je in je auto slaapt. En op deze campground hadden ze toiletten en stromend water, dus we konden ook onze watercontainers weer vullen. We zijn hier 4 nachten gebleven. Het was zo'n mooie omgeving! Pal naast het strand, met overal bergen, en enorme rockformations langs de kust. We zijn een dag langs de kust geklommen, over rotsen en soms door eht water, tot we bij een verlaten strand kwamen waar we heerlijk hebben geluncht (avocado's, tomaten en salami). Niemand in de buurt te bekennen. En prachtig weer nog steeds. We probeerden omdat het al laat was vanaf het strand omhoog te klimmen naar de weg. Geen succes: halverwege (7 meter van de grond) braken opeens alle rotsen af zodra je je eraan probeerde omhoog te trekken. En we hadden geen gear (touw ofzo). Toen dus weer naar beneden geklommen (wat vaak moeilijker is dan omhoog, je kan de footholds niet zien). En toch maar door het ondertussen hoge water terug naar 'ons' strand. We waren net voor zonsondergang terug bij de auto, gelukkig.

Na Big Sur reden we nog verder omhoog, richting San Francisco. Onderweg reden we langs een plek waar we even stopten om koffie te maken, en we vonden een geweldige verrassing: een enorme hoeveelheid Seals (zeehonden!). Hm. Nu ik erover nadenk, was dit hetzelfde strand waar ik mijn haar had gewassen in de bathroom… Ik ben al zo lang onderweg, alles loopt in elkaar over :p. Anyway, dat maakt voor de blog verder niet uit. We zaten in elk geval ergens op een rots onze koffie te drinken, en we zagen steeds een dier in de zee met zijn koppie boven water komen. Na een tijdje realiseerden we ons dat het zeehonden waren. En toen we een stuk verder reden kwamen we langs een vista point waar enorm veel mensen stonden te kijken naar iets op het strand. We parkeerden de auto en het hele strand (serieus) lag VOL met zeeleeuwen! Ongelooflijk! Ze lagen daar gewoon te chillen in de zon, af en toe met hun voorpoten zand over zichzelf strooien om af te koelen. Wat een geweldige beesten.
Nu ik erover nadenk weet ik niet zeker welke dieren welke waren. De ene waren zeehonden en de andere zeeleeuwen. Again, doesnt really matter :)

Doordat we op zoveel verschillende plekken onderweg waren gestopt om om ons heen te kijken, redden we het niet tot SF in die dag. Ik heb een hele tijd door de bergen gereden in het donker, en op een gegeven moment geswitcht, maar we waren allebei te moe om verder te gaan. Dus toen hebben we op de top van een berg geslapen, in de auto, in zo'n turnout op de weg. We wilden eerst nog even eten, en toen we het kookstel aanhadden kwam er een park ranger langs. Hij stopte en vroeg "You kids aren't making drugs are you?". Dus ik zei "no Sir, we're making soup". Toen hij erachter kwam dat we wilden slapen in de auto raadde hij ons aan een stukje verderop de weg te parkeren, omdat de politie daar 's nachts niet checkt. En het mag uiteraard eigenlijk niet.. Heel aardig van hem dus. Once again hadden we een gratis overnachting in de auto. Met een prachtig uitzicht: onderaan de berg ligt San Jose, en dat gaf een prachtig uitzicht van stadslichten. De volgende ochtend bleek de omgeving prachtig mooi te zijn. We dronken onze koffie bij een vista point, en daar heb ik eindelijk mijn eerste coyote gezien. Liep gewoon achter ons langs. Ik had ze 's nachts al veel gehoord in Hueco Tanks, maar nooit gezien.

Na ongeveer een week langs de PCH te zijn gereden kwamen we die dag aan in SF. Daarover meer in de volgende blog :)

• 10 November 2012 - 11:51

Vriend:

Hey Hil, wat een verhaal en wat een avontuur zo in de auto!!! Ongelofelijk hoe jij van bang voor kakkerlakken, ik wil graag een warme douche naar een echt back to basic traveller bent getransformeerd! Respect! En nog veel plezier in de USA! Gr.x Jeroen

• 14 November 2012 - 11:33

Nathalie:

Heerlijk om zo rond de rijden. Wel een beetje jammer dat het kamperen zo duur is.
    Zeehond of zeeleeuw allebei zijn ze super lief! :)
    Super leuk om dit allemaal te lezen. Ik ga snel door naar de volgende...